Showing posts with label du'a. Show all posts
Showing posts with label du'a. Show all posts

Tuesday, June 14, 2011

doa dhuha and zikrullah

1st time dgr doa dhuha...
semasa usrah dgn kak wardah......bole kate mcm umur mcm ni baru nak hafal doa dhuha kan~~~tp duk igt yg malaynye laa..itu pn bkn yg full..
doa dhuha bagi diri ku amat indah..ada 1 perasaan klu dgr or baca..tapi xtahu macam mana nak describe...

lps tu, today dpt dgr version nasyid...subhanallah..mereka punya initiative utk menjadikannya lagu supaya lagi senang org zmn sekarang utk menghafal..yelaa klu lagu kn laju je kita hafal...
so mari2 kte hafal doa ini dan amalkan...smoge kte boleh tunaikan solat sunat dhuha setiap hari ye~~




oh...apa itu solat sunat dhuha?

Solat dhuha adalah sembahyang sunat 2 rakaat atau lebih. Maksimanya 12 rakaat.


waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur.

Dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW , beliau bersabda : "Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan, "Dhuha." Maka jika kamu datang hari kiamat kelak, serulah (malaikat) penyeru: manakah orang-orang yang telah mengerjakan solat Dhuha? Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam dengan rahmat Allah." Al-Tabrani

more info on sulat sunat dhuha
1)lawati laman ini

dear myself...
istiqamah plz....maksurat juga ye....sila jgn mls...dunia ini hanya sementara..

last but not least..perbykkan zikir kpd Allah..smoge kite tergolong dlm golongan org yg beriman..dan semoga kita mendpt redha dan hidayah Allah..





Monday, March 14, 2011

tsunami dan earthquake di jepun

tsunami dan gempa bumi di jepun....
semoga mereka yg ditimpa musibah ini tabah menghadapinya....
sama-sama kita berdoa utk mereka yg berada di jepun..semoga mereka selamat dan semoga mereka tabah mengharungi dugaan yg menimpa...
sentiasa berdoa dan cuba tolong mereka dgn apa yg kita terdaya.....
berat mata memandang berat lagi bahu memikul......

Allah maha Berkuasa, setiap musibah yg berlaku pasti ada sebabnya...sama-samalah kita bermuhasabah...

xlupa juga kepada mereka yg berada di Libya, Palestin dan semua negara yg bergolak....semoga kebenaran akan terbukti suatu hari nanti..pada negara yg masih tidak bergolak bermuhasabahlah dan jgnlah menunggu sehingga musibah yg teruk melanda baru nak cari penyelesaian....

ya Allah,semoga Engkau kuatkan hati - hati hamba-hambaMu...semoga Engkau kuatkan hati-hati kami dalam menempuh sebarang ujian yg Engkau berikan...ameen ya Rabbal 'Alamin...

Wednesday, March 2, 2011

freedom....

bismillahirrahmanirrahim..

am i a big fan of maher zain?ermm..maybe...because i love all his songs..because of the lyrics..meaningful and touching....

this song, his latest single,freedom....i love this song..(can't wait for his new album)

i hope that one day, we will be free from unfaithful government....i mean worldwide...all of us......I hope mesir, libya, oman and all the countries who are facing hardship right now will be free soon...and all the people inside that country can get equally justice....insyaAllah...hayya bil jihad..
{english}Do the people think that they will be left to say, "We believe" and they will not be tried?But We have certainly tried those before them, and Allah will surely make evident those who are truthful, and He will surely make evident the liars.[al-ankabut:2-3]
---------------------
{malay}Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta[al-ankabut:2-3]





Gathered here with my family
My neighbours and my friends
Standing firm together against oppression holding hands
It doesn’t matter where you’re from
Or if you’re young, old, women or man
We’re here for the same reason; we want to take back our land

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we’re here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We’re calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you’re here with us

No more being prisoners in our homes
No more being afraid to talk
Our dream is just to be free, just to be free
Now when we’ve taking our first step
Towards a life of complete freedom
We can see our dream getting closer and closer, we’re almost there

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we’re here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We’re calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you’re here with us

I can feel the pride in the air
And it makes me strong to see everyone
Standing together holding hands in unity
Shouting out load demanding their right for freedom
This is it and we’re not backing of
Oh God we know you hear our call

And we’re calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We’re calling for freedom, calling for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you’re here with us


last but not least.....always remember that Allah is always by our side...........


sources : youtube and bloggers...

Friday, January 21, 2011

jangan jadi buih


apa yg saya dpt semasa mukhayyam hari tu???
yg utama: saya x mahu menjadi buih...xmahu menjadi buih yg tiada hala tuju...yg tiada manfaat kepada org lain....
Nabi Muhammad saw bersabda dalam hadithnya yg bermaksud:
"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama." Maka para sahabat r.a. pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?" Sabda Baginda SAW: "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut."Sahabat bertanya lagi, "Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?"Jawab Rasulullah SAW, "Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."Sahabat bertanya lagi, "Apakah itu al-Wahn?"Rasulullah SAW bersabda: "Cintakan dunia dan takut akan kematian."
Umat islam diakhir zaman..ibarat buih dipermukaan air banjir....yg tiada manfaat...bagaimana bole jadi mcm tu??sbb penyakit wahan...cintakan dunia dan takutkan mati..tahu akan kematian,takut akan kematian..takut jika tercampak ke dalam neraka...TAPI!!!!!

tidak membuat apa-apa ketika didunia..
TIDAK beramal soleh..WALAUPUN tahu ajal akan menjemput bila-bila masa.
TAHU akan yang mana baik dan yang mana buruk..TAPI masih mahu melakukan yg buruk itu,,
TAHU menutup aurat itu wajib,,TAPI masih tak mahu menutup aurat...tunggu sampai seru katanya...kalau ajal sampai dlu macammana ye??
TAHU yang mana halal yang mana haram,,,TAPI masih xkisah dan x ambil peduli..
TAHU batas-batas pergaulan dalam islam...TAPI melanggar batas itu lebih menyeronokkan...nanti-nanti taubatlaa katanya..KALAU xsempat taubat bagaimana ye??
TAHU yang rakan-rakannya ada yg mengajak kearah kebaikan..TAPI disindir dan dikatakan tunjuk baiklah....MALAH ada yg marah atau menjarakkan diri.....KUBUR ASING-ASING KATANYA...

SAYA takut dgn penyakit wahan ini..kerana penyakit ini senang sgt dijangkiti tanpa disedari...ya Allah, kuatkanlah iman hambaMU yang lemah ini....

oh..mungkin ada yg memikirkan..cakap je lebey n whatsoever..tapi tiada manusia yg sempurna..kita sama-sama perlu mengubah diri kita..sama-sama membimbing diri dan rakan-rakan dalam menjadi muslim yg sebenar..sama-sama melakukan amal makruf nahi mungkar..sama-sama tegur menegur jika ada yg membuat salah..sama-sama berlapang dada dalam setiap hal..sama-sama berganding bahu dalam menyebarkan da'wah..sama-sama saling nasihat menasihati..barulah kita akan menjadi muslim yg lebih mantap..insyaAllah..

terima kasih pada mereka yg menganjurkan mukhayyam dan menyedarkan saya.....

bak kata kakak naqibah saya,kak rose..
Semakin kita menghampiri Allah,semakin byk dugaan yg menimpa,semaikn banyak kerja yg perlu kita lakukan,,,dan semakin sayang Allah pada kita..kerana kita sanggup menempuh segala rintangan kerana cinta kan Allah...insyaAllah jika ikhlas dan tiada riak,ujub dan segala penyakit hati, syurga balasannya..insyaAllah.....

oleh itu,sama-samalah kita mencari cinta yang hakiki...banyakkan amal ibadah..ikhlas kan hati.....


Sebelum mengakhiri post kali ini nak tulis sebagai peringatan buat kita semua...
Faktor-faktor Penyebab Kemenangan umat Islam adalah sebagaimana firman Allah ta'ala yg bermaksud:
"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan musuh
maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah nama Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.Dan taatlah kepada Allah dan Rasulnya dan janganlah kamu
berbantah-bantahan yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang
kekuatanmu dan bersabarlah, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bersabar."
(al-anfal:45-46)

dan 6 faktor penyebab kemenangan islam:
  1.  Thabat (berteguh hati) --- sentiasa thabat dlm setiap pekara..
  2.  Dzikrullah --- berzikir dan mengingati Allah dlm apa jua keadaan..susah dan senang...
  3.  Taat kepada Allah & Rasul ---apa-apa yg kita lakukan mestilah berlandaskan al-quran dan as-sunnah
  4. Tidak berbantah-bantahan -- tidak saling bergaduhan dan bermusuhan antara umat islam....berlapang dada dan tidak bertindak melulu.
  5. Sabar --- sifat sabar perlu ditanam..jgn sentiasa rakus dan pemarah..
  6. Ikhlas kerana Allah---semuanya lillahitaa'la..

O Allah! Let us stop loving the life and fearing death. O Allah, return us to the honorable state of loving You and loving sacrifice for Your sake and living in this life as if a stranger – fighting to keep our deen strong, while not fearing but welcoming the death in doing so! Ameen.

Tuesday, January 4, 2011

happy new year...and what is riya' and ujub

Assalamualaikum,
today is our fourth day in year 2011.....wow, time flies so fast...1 year older than last year...how's our iman?is it better than last year???
i'm glad that this year, i can start my new masihi year with a great event...i went to Himpunan 1000 jiwa 1 hati...alhamdulillah this event made me realize that there are many things that we should do and we should do because of Allah not because of popularity or anything else...it just because of Allah and our responsibility in making this world become a better world....












Dear friends,
there is something i like to share with all of you....do you know what is "riak" or in english i think it is "smug" or "showing off"?

As a muslim, we are not allowed in showing of of taking pride in everything we do...because everything we do is only for Allah and because of HIM we can do what we want...read here if you want to know more about showing off in islam..

and what is ujub?
ujub(self-conceit) is paying attention to any specific quality in oneself and instead of considering it a gift from Allah Subhanahu wa Ta'ala, to look upon it as a personal virtue..ujub can destroy our ibadah..
read here to know more about ujub

ujub and riya..both will make our ibadah meaningless..because we will not get "pahala"/reward by Allah....

O Allah , protect us against the sickness of self-conceit, of pride and all other deadly spiritual and physical sicknesses


Saturday, December 25, 2010

du'a for strength


Praise and Glory be to you Oh Allah you are the Most High the Most Merciful
Oh Allah, i beg that you strengthen me and fortify me with faith, patience, love, peace and extinction of my selfish desires
Oh Allah, i beg that you purify my intention and allow your perfect and holy Will to take control of my mind and use it to carry out your perfect intention
i beg that you capture my soul in the light and purify it with a through purification
i sacrifice my identity, my life and my soul to you Oh Allah that you may use me as you Will
i beg that you continue to strengthen me with immeasurable faith, an unbreaking spirit, courage, nobility and patience as i make my way through the darkness and into light, through the fire and into the Kingdom, from ignorance to knowledge and from selfishness to selflessness
As i cross the ever so narrow Sirat, i beg that you strengthen my spirit by granting me eternal light, patience, understanding and knowledge
Oh Allah, if ever i stumble from the straight path, i beg that you strengthen me with the power to achieve so that i may never fall into ignorance, fear and weak faith
i beg that you strengthen me with eternal remembrance
i beg that you strengthen me to always control my emotions in every situation
i beg that you strengthen me to submit to you perfectly
I beg that you strengthen me to never sin again and to be a perfect manifestation of your Will
i beg forgiveness for all my mistakes and all my sins
i beg that you strengthen me to enjoin the right and forbid the wrong
Praise and Glory be to you Oh Allah
Your Will be done

source : http://www.religiousforums.com/forum/islam-dir/21880-dua-strength.html

Monday, December 20, 2010

prayer and hope

I just want to say that :
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why we call it 'The Present'.
so whatever happens in the past, it is history..but make sure we will not make the same mistakes and make sure we will improve ourselves....because we never know what will happen in the future..but based on what we have experiences, we may guess what will happen and we can plan on what we should do and what we shouldn't...

and if one day, we have to become a leader, please remember this quote
Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend
and never and ever feel great with your position..it is because, once you have higher position, it means your responsibility is also increasing and it is like one of your leg is near to the hell. because if you become a bad leader, u can go to hell easily..and if you become a great leader, u can go to heaven easily...remember that, and always listen to your subordinates opinions.....and think and act wisely.......remember to pray to Allah..because du'a is a muslim's weapon.

Du’a is such a wonderful gift bestowed upon us by Allah. Rasullullah (salAllāhu ‘alayhi wa sallam) is reported to have said, “Du’a is the weapon of a Muslim”. It can change our destiny and can help to soothe and relieve our pain. Without it we are lost and with it we can never fail. It is our dialogue with our Creator, our form of direct contact that is spiritually extremely empowering and liberating to our souls. We turn to Him because we know it is only He that has the ability to help us and to do what is best for us.

I pray to Allah in the Heavens above,
I pray to Allah asking Him for His love.
I pray to Allah to keep me safe and warm,
I pray to Allah to keep me away from harm.
I pray to Allah to keep my family safe,
I pray to Allah to keep us all in His embrace.
I pray to Allah so that I have no fear,
I pray to Allah for all that I hold dear.
I pray to Allah for me and for you,
I pray to Allah that He forgives the wrong that we do.
I pray to Allah in the Heavens above,
I pray to Allah asking Him for His love.

Last but not least, I hope it is never too late to wish salam maal hijrah~~forgot to attach this card in my previous post...



sources :
http://www.missionislam.com/kidsclub/prayallah.htm

Saturday, November 27, 2010

ukhuwah

ukhuwah itu indah pabila bertemu dan berpisah kerana Allah
band of brotherhood: thicker than blood
The love between them shines in a most wonderful and genuine manner when the two are away from each other and each of them is in secret prayers to Allah for the other. This continues for the living one even after the other has departed from the earth

there are many things bout this ukhuwah that i really love and admire...and because of that, when i fell down or depressed, i'll think about them and talk to them..they will really support me and give me lots of advice, helping me and trusting me....they r really kind and helpful..........that's y, i really want my new sisters to feel that way...i want them to know that we really care bout them and we will support them in every single things..

one thing bout this "ukhuwah", we will encourage each others...we will support each other.....when something bad happens, we will not let our brothers and sisters lost or down...we will try our best in helping them......we always trust each other and think positive in everything....if we feel that they did something that they should not do, 1st we will think positively and not the other way...then we will ask the reasons why they did that and try to understand their situations...we will never blame and ignore them.....there must be a reason why they did that.......
in malay, we will say "berlapang dada dalam setiap perkara"...

that's the different about this ukhuwah..we love each other because of Allah.....that bonds, no matter what happens, insyaAllah, we will always have each other and never been apart....we will always remember each other in our du'a....

i hope that my sisters,sooner or later, they will realize about this....i love them...


i love all my friends...so,here, to all my beloved friends,from my kindergarten until now(to all that knows about my existence in this world), if i did something wrong,or something that make u hurt..i am really n truly sorry......forgive me and let be friends in dunya wa akhirah.....


ya Allah,
sahabatku buah hatiku,
mesra kami penawar duka,
rindu kami menambah cinta,
rajuk kami membuah ceria.

ya Allah,
silaturrahim kami ukhwah fillah,
bermusuh kami nauzubillah,
berpisah mati insyaAllah,
pengubat hati doa rabitah.

ya Allah,
rahmati kami meniti usia,
jika terpisah kami di alam dunia,
temukan kami di taman syurga..
ameen....



Ya Allah…
Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan yang maha penyayang.
Ya Allah…
Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMu dan berubahnya kesejahteraanMu dan mendadaknya seksaMu dan berbagai macam murkaMu.
ameen~




maybe this entry is sounds like a personal matter...but i just want to share with all of u the meaning of real ukhuwah....what i think about ukhuwah fillah...ukhuwah fillah is the best ukhuwah......u know when u friends with others, please make sure u become their friends because of Allah, not because of other things.....
wallahua'lam..

correct me if i'm wrong...guide me to become a better person....

Monday, November 1, 2010

hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati akan menjadi tenteram

Allah sentiasa memuji orang-orang yang beriman di dalam firmanNya;
“Iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau di dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi lalu berkata: ya Tuhan kami sesungguhnya tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharakanlah kami dari siksa neraka”. (QS Al-Imran:191)
Renungi juga firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 28:
“Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati akan menjadi tenteram”.

DOA

“Ya Allah kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut namaMu. Hati yang penuh segar mensyukuri nikmatMu. Serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMu.

Ya Allah kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna dan keyakinan yang benar-benar mantap.

Ya Allah kurniakalah kami deen (cara hidup) yang jitu dan unggul, selamat dari segala mara bahaya dan petaka.

Kami mohon ya Allah kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa orang lain. Berikanlah kami ya Allah , iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharap orang lain selain dari Engkau. Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami, keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa saja yang bersama-sama kami.

Jangan ya Allah, Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walau hanya sekelip mata atau kadar masa lebih singkat dari itu.

Wahai Tuhan yang paling mudah dan cepat memperkenankan, kabulkanlah doa kami”.

link: A collection of dua’s compiled by Imam Hasan al-Banna for daily reading

Doa rabitah

DOA RABHITHAH

Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

Album :
Munsyid : Izzatul Islam
http://liriknasyid.com

Friday, October 22, 2010

Allah ghayatuna

Allahu ghayatuna
Ar-Rasul qudwatuna
Al-Qur’an dusturuna
Al-jihad sabiluna
Al-mautu fi sabilillah asma amanina



life...full of difficulties,,,just to ensure that we are worth to enter heaven....