Wednesday, December 14, 2011

bulatan gembira aka usrah

sudahkan anda berjumpa dgn bulatan gumbira?? huhu..
kalau belum..cpt2 cari.....
saya rindu bulatan gumbira saya...saya rindu mereka..

and saya kena cari and commit blk dkt bulatan gumbira saya..



ukhuwah fillah ya akhawat.... ^_^

..

Thursday, November 24, 2011

Cerita Si Penggunting Rambut..

 Pada suatu petang, seorang lelaki datang ke kedai gunting rambut untuk memendekkan rambutnya yang agak panjang dan tidak terurus. Seperti biasa, si penggunting rambut menyambut pelanggannya dengan mesra dan mempersilakannya duduk.
credit to: google.com

Sedang si penggunting rambut melakukan kerjanya, mulutnya tidak berhenti bercerita. Macam-macam dibualkan menyentuh isu semasa dan kehidupan harian. Tiba-tiba si penggunting rambut itu bertanya suatu soalan yang agak berat.

“Tuhan ni wujud ke?” tanya si penggunting rambut.

Lelaki tersebut terkejut dengan soalan tersebut. Belum pun sempat nak menjawab, si penggunting rambut menyambung percakapannya.

Kalau Tuhan wujud kenapa dunia ni huru-hara, manusia saling berperang dan benci sesama manusia? Tuan tengoklah berita, di sana berperang di sini berperang. Asyik bergaduh sahaja di mana-mana…” adu si penggunting rambut.

“Lihat di negara kita, sana sini buang bayi. Kes bunuh pun selalu keluar di akhbar. Masalah sosial lagi. Rasuah lagi. Teruklah!” sambungnya lagi menyatakan kekesalan.

“Tuhan tu ada.” Jawab si lelaki itu singkat. Risau melihat semangat si penggunting rambut itu dengan gunting tajam di tangannya.

“Kalau betul Tuhan ada, kenapa DIA tak selesaikan semua masalah tu? Dan buat semuanya jadi aman sahaja? Kan senang!” ujar si penggunting rambut yang umurnya 40-an itu.

Selepas beberapa minit berlalu, sesi guntingan rambut pun selesai. Selesai membayar, si lelaki mengajak si tukang gunting melihat ke luar tingkap.

“Encik lihat tak lelaki-lelaki remaja di sana? Dan pakcik tua di seberang jalan tu yang sedang duduk tu?” tanya lelaki itu.

“Ya, saya nampak. Kenapa?” si penggunting rambut bertanya kembali.
credit to:google.com

“Lelaki remaja tu rambutnya panjang, nampak tak senonoh kan? Dan pakcik tua tu pula misainya tak terurus nampaknya. Setuju tak?” Lelaki itu meminta pandangan.

“Ya, betul. Saya setuju.” si penggunting rambut mengiyakan sambil mengangguk.

“Mereka jadi macam tu sebab tukang gunting rambut tiada kah?” tiba-tiba lelaki itu mengajukan soalan ‘istimewa’ kepada si penggunting rambut.

“Eh, tak. Bukan sebab tu. Ni saya ada ni.” Si penggunting rambut menafikan.

“Habis tu kenapa lelaki-lelaki remaja itu berambut panjang dan pakcik tua itu tidak tersusun misainya?” lelaki tersebut bertanya kembali.


“Tu sebab mereka tak datang jumpa saya. Kalau mereka datang jumpa saya tentu saya akan potong rambut remaja lelaki tu bagi elok. Dan pakcik tua tu pula saya akan trim misainya bagi kemas.” jawab si penggunting rambut.

credit to:google.com
“Ya, itulah jawapan kepada persoalan encik semasa encik memotong rambut saya tadi. Tuhan itu ada. Tidaklah bermakna berlakunya peperangan, pertelingkahan, jenayah, gejala sosial, rasuah di kalangan manusia itu adalah kerana Tuhan tidak ada. Masalah ini semua timbul kerana mereka semua tidak mahu ‘berjumpa’ dengan Tuhan.” kata lelaki itu.

Si penggunting rambut mendengar dengan teliti sambil mengerutkan dahinya. Berfikir agaknya.


“Mereka yang abaikan suruhan dan perintah Tuhan. Tuhan malah telah memberikan pedoman melalui RasulNYA dan juga melalui kitabNYA iaitu al-Quran. Malangnya, manusia memilih cara mereka sendiri. Mereka menjauhkan diri dari ALLAH. Jika manusia mendekatkan diri dengan ALLAH, tentulah keadaan manusia lebih baik dan sejahtera. Lebih kurang macam sayalah sekarang ni. Lebih handsome dari lelaki-lelaki remaja dan pakcik tua tu sebab saya jumpa encik untuk dirapikan rambut saya, hehe…”

“Betul jugak. Kenapa Tuan tak jelaskan pada saya semasa potong rambut tadi” Si penggunting rambut mengangguk setuju sambil bertanya.

“Oh bukan apa. Saya risau dengan gunting di tangan encik tu. Dibuatnya encik marah nanti, tak pasal-pasal saya kena nanti…hehe. Tapi, alhamdulillah encik tak marah, malah dapat menerima penjelasan saya” Jelas lelaki tersebut sambil ketawa kecil. Si penggunting rambut itu turut tertawa juga.

credit to: FACEBOOK Jom Berdakwah di FB

Tuesday, November 22, 2011

renungan


dapat ni daripada someone facebook...renung-renungkan dan selamat beramal............

Prof. Chea: Prof. Faris, cuba lihat mayat ini. Saya dah buat observation selama dua hari, tiada langsung bukti saintifik yang boleh membuktikan ada malaikat yang datang menyoalnya seperti yang anda dakwa. Jelas, itu tidak berlaku kepada orang yang mati.
Prof. Faris: Prof. Chea, cuba lihat dia. (menunjukkan isyarat tangan kepada seorang pembantu makmal yang sedang tidur lena di atas sebuah kerusi di salah satu sudut makmal)
Prof. Chea: Kenapa dengan dia?
Prof. Faris: Prof. pernah bermimpi?
Prof. Chea: Dah tentu.
Prof. Faris: Prof. dapat melihat mimpi orang itu sekarang?
Prof. Chea: Tidak.
Prof. Faris: Lihat, observation kita semata-mata tak mampu menjangkau ke dalam mimpi orang yang tidur. Apatah lagi nak mengjangkau ke alam orang mati.

HOW? ;p
kita fikir2kan bersama :D


Monday, November 21, 2011

love this..


There are days when the sun is on a chariot, bursting through the clouds.

And I am elevated enough to throw my head back and allow its rays to greet me.

Those same days I sweep down from that altitude to give my salaams to the city of grass that chippers in excitement when it sees me.

There are days when the clouds are too melancholy to part their wisps for the sun.

And I am elevated enough to feel them weeping warm rain.

Those same days I sweep down from that altitude to cry my tears to the cement, as it silently soaks up my tears in sympathy.

There are days when the clouds are dormant, the sun deciding to just rest behind them.

And I am elevated enough to hear the cool winds whispering, reminding me to reflect.

Those same days I sweep down from that altitude to talk to the crisp leaves that shuffle around on the ground and then decide to roll close towards me, eager to listen.

But every one of those days, my faith and trust are secured in one sole position, controlled with the utmost care.
Allah has created me a swing.

source:click here

du'a


source: iqrasense.com

Wednesday, November 9, 2011

renung2kan




A flower can only blossom if it has the right amount of air, light & water. Don't expect your imaan to blossom w/o the rainy days.

Where the roots are weak, the branches are stiff. Where the roots are firm, the branches are supple.

Look at your past. Your past has determined where you are at this moment. What you do today will determine where you are tomorrow.

Friday, November 4, 2011

MULSIFIERS E-CODES FOR PIG FAT

Something to share,,,,,
1.
E100
2.
E110
3.
E120
4.
E140
5.
E141
6.
E153
7.
E160
8.
E161
9.
E210
10.
E213
11.
E214
12.
E216
13.
E234
14.
E252
15.
E270
16.
E280
17.
E300
18.
E301
19.
E325
20.
E326
21.
E327
22.
E334
23.
E335
24.
E336
25.
E337
26.
E422
27.
E430
28.
E431
29.
E432
30.
E433
31.
E434
32.
E435
33.
E436
34.
E440
35.
E441
36.
E470
37.
E471
38.
E472
39.
E473
40.
E474
41.
E475
42.
E476
43.
E477
44.
E478
45.
E481
46.
E482
47.
E483
48.
E491
49.
E492
50.
E493
51.
E494
52.
E495
53.
E542
54.
E570
55.
E572
56.
E631
57.
E635
58.
E904
59.
E920

Jom puasa sunat hari arafah

wahai diri, sila puasa sunat esok..9 zulhijjah 1432H...tiada alasan please~~~tambahan pula subuh pukul 5lebih maghrib pukul 5 lebih..cepatkan waktu berbuka..cuaca pun x panas...

sabda Nabi saw :"Puasa pada hari itu dapat menutupi dosa pada tahun yang lampau serta tahun yang akan datang"(HR Muslim)
selain tu, hari-hari yang boleh berpuasa sunat

a) Puasa dalam bulan Sya’ban
b) Puasa 6 hari dalam bulan Syawal
c) Puasa Arafah pada 9 zulhijjah
d) Puasa hari Tasu’a dan ‘Asyura pada 9 & 10 Muharram
f) Puasa pada hari Isnin & Khamis
g) Puasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan pada 13,14 & 15
h) Puasa satu hari berbuka satu hari
i) Puasa lapan hari daripada bulan Zulhijjah sebelum hari Arafah bagi orang yang sedang mengerjakan haji atau tidak.
j) Puasa dalam bulan–bulan haram iaitu bulan Zulkaedah,Zulhijjah,Muharram dan Rejab

Selamat menyambut hari raya aidiladha.......



Tuesday, October 11, 2011

tanggungjawab kita

dah lama rasanya x coret apa-apa dlm blog ni...

maaf....x byk input yg dpt lately.......

oklah..apa tanggungjwb kita as khalifah dkt bumi ni??

yup3..rukun islam dan iman jgn lupa....then yg wajib jgn ditinggalkan....etc3...

kita sebagai khalifah dimuka bumi ini punya tanggungjwb..iaitu saling nasihat menasihati..kalau nampak org yg kita kenal or x kenal wat salah..kenalah tegurkan....yelah..kita nak masuk syurga same2..

sebenarnya just nak quotes  satu perenngan dr buku al-muntalaq....

majoriti umat islam hari ini telah terseleweng dari Islam tanpa disedari dan tanpa niat yg sedemikian. mereka sebenarnya layak bersama-sama para da'i utk mengembalikan seluruh umat ini kepada Islam. Mereka sebenarnya mampu berbuat demikian sekiranya mereka sedar bahawa selama ini mereka telah tertipu.  
Tetapi da'i Islam dalam masa yang sama melihat.. sama seperti apa yg dikatakan Omar. Perkara ini amat sukar kerana penyelewengan sudah sebati di dalam tubuh generasi ini..
Oleh itu apakah yg patut dibuat oleh da'i Islam???

itulah persoalan yg patut kita sama-sama fikirkan...oh..jgn ingat ini kerja para ulama' dan mereka yg punya byk ilmu mengenai Islam sahaja ye....kita-kita yg x cukup ilmu ni pun perlu bekerjasama....

INGAT~~

sampaikanlah pesanan Rasulullah, walaupun satu ayat~

okeh2...apa yg patut dibuat oleh para da'i??

1)jangan sekali2 mengalah dlm menyampaikan dakwah...memang telah sedia maklum, jalan ini bukan mudah, tapi nak tak nak, kenalah kita sama-sama harungi demi menegakkan syiar Islam dan demi melihat kenalan kita, yg rapat mahupun yg jauh sama-sama melakukan suruhan dan meninggalkan larangan Allah.....dan ingat, kita nak capai redha Allah, biarlah bersusah-susah disini, supaya kita gembira di akhirat sana.....

SABAR ITU ADALAH KUNCI SEGALA PINTU YANG TERTUTUP

2)sentiasa berdoa kepada Allah...doa tu kan senjata mukmin....hanya Allah yg mampu membuka pintu hati mereka dan kita.... berdoalah kerana kita hanya mampu mengajak dan memberitahu....yang menyedarkan mereka hanyalah Allah....dan berdoalah supaya kita sentiasa kuat dan tabah...

3)jangan sesekali menangguh...kerana makin ditangguh makin panjang dan kuatlah cengkamanan jiwa mereka dengan arus jahiliyah

4)bersamalah dengan mereka yg sama-sama berdakwah..kerana mereka akan menjadi sumber kekuatan dan sumber ilmu kita..... bila kita lemah, mereka akan kembalikan semangat pada kita..

5) jangan sesekali mengumpat atau mengata mereka yg masih kurang ilmu pengetahuan tentang islam..jangan sesekali kerana itu bukan sifat da'i..dan jika kita buat mcm tu, kita hanya melukakan hati mereka...macammana mereka nak percaya dengan apa yg kita sampaikan?dan jangan sesekali cuba memburuk2kan orang lain....

6) sentiasa berpandukan al-Quran dan as-Sunnah..berpandukan sirah Rasulullah...percayalah, kalau kita compare apa yg berlaku sekarang dgn apa yg berlaku pada zaman dahulu ada sedikit sebanyak persamaan.....cuma bezanya mereka pada zaman dahulu, dugaannya lebih perit.... macammana nak tahu??tulah gunanya pergi majlis2 ilmu dan usrah.....ilmu x akan datang bergolek..kita yang kena cari.....kemenangan tentera sultan Muhammad al-Fateh, salah satu faktornya adalah kerana mereka berpandukan sirah Rasulullah dan al-Quran dan as-Sunnah...

ini adalah sedikit dari apa yg dpt dikongsikan......oh, yg petikan dari buku al-Muntalaq hanya yg quotes diatas...no 1- 6 ni, berdasarkan ilmu-ilmu yg dpt dikongsikan..kalau ada salah silap tolong betulkan ye.......



Sunday, September 25, 2011

siapa kita?

Jika kita lihat....segelintir umat islam yg suka meniru gaya hidup org bukan islam...fesyen mereka....

Sedangkan mereka tidak pernah meniru dan suka dgn fesyen dan cara kita berpakaian...

kadang-kadang..,kita terlalu mengejar kejayaan dunia....mengejar pujian mereka didunia ni...

hingga kita lupa....sepatutnya kita mengejar kejayaan diakhirat......yg kekal dan abadi....

kerana kita hanya melihat jangka masa pendek bukan jangka masa panjang...

kerana..

.kehidupan diakhirat itu yg hakiki

wahai diri...sedarlah diri.....fikir matlamat jangka masa panjang..bkn pendek....

p/s...mcm tiada mengena ayat atas and bawah...apa2pun..renung2kan....

Monday, September 12, 2011

mencari ilham

Sudah lama x update blog ini...bukan apa...lately jarang membaca bahan2 ilmiah...isk3... lps nie kena rajinkan diri balik utk menyiapkan tugasan-tugasan dan juga menambah ilmu di dada....insyaAllah...doakan diri ni rajin and sihat and sentiasa dalam redha Allah.... till then......wassalam

Thursday, August 18, 2011

misi mencari malam al-qadar(lailatul qdar)

Assalamualaikum

wahai teman,rakan,saudara dan sahabat yg dikasihi,
bagaimana ramadhan kita kali ini??adakah lebih baik daripada yg lps ataupun sebaliknya..masih punya waktu utk kita berubah kearah yg lebih baik...

marilah sama-sama kita mencari malam al-qadar...malam yg lebih baik daripada 1000 bulan...

mari sama-sama kita tingkat amal ibadah kita..semoga kita peroleh ganjaran daripada Yang Maha Esa...

Ayuh..lipat gandakan usaha kita dan semoga kita mencapai redha Allah........mari kita mengumpul saham kita diakhirat nnt sebyk yg mungkin....ayuh~~




Thursday, July 21, 2011

kata-kata semangat

Assalamualaikum

sudah lama x post dkt sini..huhu...

sekarang, sedang berperang dgn diri sendiri supaya jadi rajin belajar.....uhuh

berperang dgn diri sendiri amatlah susah...
Never have I dealt with anything more difficult than my own soul, which sometimes helps me and sometimes opposes me. -Imam Al-Ghazali
dan terigt quote nie...and i have to remind myself again n again...remember this quote..
"If you have time to whine and complain about something then you have the time to do something about it."
and also this quote.....
One second to the next, life can take a 180 turn. Stay positive and have faith in Allah. He Holds the key to our lives.
remember....janganlah menangguh..takut-takut bila kita menangguh..bila nak buat kerja tu...kerja lain datang..dan jadi menimbun kerja kita..and kita akan menyusah org disekeliling kita...kita akan menyebabkan diaorg sedih dan risau...lepas tu,takut x sempat nak buat, kita dah xada dkt dunia nie..okeh..semangat nak wat keje..sila jangan hangat -hangat tahi ayam...

oh...Ramadhan bakal mengunjung tiba.......ramadhan karim...marhaban ya ramadhan.....xsabarnya..bulan yg penuh barakah..semoga daku sempat menyambut bulan ramadhan kali ini.....tahun ini,bulan ramadhan akan disambut dgn cara yg baru...sebab sudah ada org baru didalam keluarga... ^____^

till then..wassalam..