Sunday, October 24, 2010

iman

Apabila kita telah mengaku kita adalah seorg islam, kita hendaklah melakukan segala suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya...
samalah seperti jika kita telah memasuki sesebuah institusi, kita akan mengikut segala peraturan yg telah ditetapkan. kenapa kita ikut peraturan institusi itu? sbb kena nak graduate daripada institusi itu. kerana kita nak dapat sijil dari institusi itu, so that nanti kita boleh mencari pekerjaan yg bagus utk menyara kehidupan dan menjadi org yg berguna kepada masyarakat..
kembali pada islamnya sesorang, kenapa kita melakukan segala suruhan dan meninggalkan laranganNya? kerana kita nak graduate dgn cemerlang..so that nanti di akhirat kita akan masuk syurga yg abadi dan bergembira. kalau kita fail? masuk neraka yg kekal abadi yg mana seksaanya amatlah dasyat yg x dpt kita gambarkan....

Oleh itu, wahai diri dan rakan -rakan, sama-samalah kita mengikut peraturan Allah dan beriman kepadaNya supaya kita akan graduate dengan cemerlang........

Bagi org-org yg beriman,al-Quran menegaskan yg mafhumnya:

"Maka orang-orang yang beriman kepada-Nya, menolongNya dan mengikut cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya(al-Quran) merekalah orang-orang yang beruntung."(al-A'raf:157)
"Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada taghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan tali yang amat kuat yang tidak terungkai. dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui, Allah pelindung orang-orang yang beriman. dan mengeluarkan mereka dari kegelapan(kekafiran) kepada cahaya(iman)"(Al-baqarah:256-257)
Macammana kita nak tau batalnya iman kita..
Antara Perkara-perkara yang membatalkan iman:
1)Menentang hikmat syariat
2)menghukum dgn hukum yg lain
3)mempersendakan muslim kerana islamnya dan memusuhinya kerana berpegang teguh kepada Islam
4)bekerjasama dan menolong musuh islam
5)merelakan berleluasanya kemungkaran

Macammana nak kembali pada kebenaran...
Langkah-langkah kembali pada iman
1)bertaubat
2)mengadakan islah atau pembaikan --> menambahkan ilmmu pengetahuan tentang islam dan meninggalkan kawan-kawan yang telah menyebabkan dia menjadi sesat...
3)menerangkan kebenaran -- isytihar taubatnya kepada kaum muslimin
4)berpegang teguh kepada al-Din Allah
5)mengikhlaskan diri kerana Allah

Seseorang muslim juga mestilah menjauhikan dirinya dari maksiat. utk menjauhkan diri daripada maksiat, perlulah kita menjaga adab-adab kita dan tidak membuat perkara yg dilarang ataupun perkara yang menuju kearah kemaksiatan kerana syaitan itu menyerang manusia dari pintu yang terlemah di dalam dirinya.



In english..

"Imaan" Is the Fuel That Keeps Us Going Towards Our Creator Without Deflections

It has been narrated on the authority of Hadhrat Abu Hurairah (May Allah be well pleased with him) that the Holy Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) said:
Iman (faith) has 70 plus branches. The greatest (afdhal) of all is to say: La ilaha illallah and the least is to remove something harmful from the way and modesty (haya) is also a branch of Iman.
Bukhari and Muslim have both recorded this Hadith

how to strengthen your iman(faith):
1)Recite the Quran
2)Gain knowledge of the Quran consistently
3)Find company of righteous people

No comments:

Post a Comment