Tuesday, May 31, 2011

utk para da'i

mutiara kata utk para da'i...
firman Allah yg bermaksud:
"Dan janganlah kalian berhati lemah dalam mengejar mereka(musuh kalian). Jika kalian menderita kesakitan(kekalahan) maka mereka sesungguhnya juga menderita kesakitan(pula), sebagaimana kalian menderitanya,. Sedangkan kalian mengharap dari Allah apa yang tidak mereka harapkan, Allah maha mengetahu lagi maha bijaksana(An-Nisa':104)
seorang da'i hendaklah memperhatikan celah-celah kebaikan yang ada pada orang lain kemudian memupuknya. sehingga celah-celah keburukan itu tersingkir dan ia mahu bangkit berdiri melangkah di jalan Islam.
Jika tatapan mata yang dipenuhi oleh rasa iri dan dengki dapat memberikan mudharat, maka tatapan mata yang dipenuhi rasa iman dan kasih sayang akan menimbulkan cinta dan keimanan.
Sesungguhnya berbicaralah dgn hati yg penuh kasih sayang...insyaAllah Allah akan melembutkan hati-hati mereka dan kita. Janganlah putus asa dengan rahmat Allah dan tabahlah dalam menghadapi ujian Allah..Ujian yang paling hampir dan susah untuk kita adalah dalam melawan hawa nafsu dan amarah diri sendiri...Sebelum menuding jari kepada orang lain, muhasabahlah diri dahulu...Sesungguhnya Allah melihat setiap gerak geri dan tingkah laku kita..Usaha itu lebih penting...insyaAllah segala yg diusahakan akan diganjari dengan pahala...

Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment